Remedial teaching
Terug
Voor wie?
Remedial teaching is voor alle kinderen die problemen hebben met lezen, spellen,
rekenen, schrijven etc. Vooral voor kinderen met dyslexie is remedial teaching
goed voor de oefening en het zelfvertrouwen die dan zo nodig zijn.
Oefenen
Leren mag leuk zijn. Het is mijn kracht om samen met een kind werkvormen te
vinden, waarmee er veel plezier is om met spellen, lezen, rekenen etc. bezig te
zijn en door te gaan met het leerproces.
Plezier
Elk kind kan zelf manieren bedenken om spelling- of leesoefeningen leuk te
maken! Dit gaat prima samen met gericht werken aan bepaalde stukken leerstof,
zodat het leren beter gaat.
Thuis
Tegenwoordig wordt vanuit school vaak een beroep gedaan op ouders en kinderen om
thuis bv. lezen te oefenen. Ook dit kan met een stukje begeleiding door mij een
stuk leuker en gemakkelijker gaan.
Visie
In het onderwijs is veel aandacht voor het meten en vergelijken van
leerresultaten van kinderen. Veel kinderen kunnen zich hierin wel vinden, maar
voor ongeveer 10 % van de kinderen sluit het onderwijs niet zo goed aan. Zij
leren meer met hun rechter hersenhelft, die goed is in verbeelding, creativiteit
en dromen en hebben eigenlijk een vorm van onderwijs nodig, die beter bij hun
manier van denken en zijn aansluit. Een vorm van onderwijs die hun persoonlijke ideeen en creativiteit meer tot leven brengt.
Hannah, 48 jaar: "Yvonne komt echt uit het onderwijs. Ze weet wat het inhoudt. Het contact met de leerkracht gaat daardoor gemakkelijker."
Creativiteit
Ook in mijn praktijk merk ik dat met een creatieve werkwijze een kind het
plezier in leren kan behouden of terug krijgen. Als er plezier in leren is, gaat
alles weer stromen en dat heeft invloed op het leerresultaat. Concreet kan dit
betekenen dat een kind de spellingwoorden niet alleen oefent door deze op te
schrijven, maar ook door deze bv. met klei uit te beelden.
In de begeleiding van kinderen en ouders is het mijn uitdaging deze natuurlijke
en creatieve manier van leven en problemen oplossen weer in elkaar wakker te
maken en te benutten.
Ervaringen van Anne, 13 jaar:
- "Mijn leestempo bleef laag, maar jij liet me zien dat ik toch het hoogste avi-niveau (9) kan halen, omdat ik gewoon weinig leesfouten maak".
- "In de klas oefende ik spelling alleen uit een boek. Bij jou op allerlei manieren: met stoepkrijt, door woorden uit te beelden of ze te 'springen' op de trampoline".
- "Ik vond de concentratie- en stilteoefeningen fijn, omdat ik dan net uit bed kwam".
- "Met jouw hulp werd ik tweede bij de voorleeswedstrijd in mijn klas".
(Anne zit nu op het voorgezet onderwijs. Hij kreeg op de basisschool de diagnoses dyslexie en ADD.)
Kennismaken
Voor een kennismakingsgesprek kan altijd zonder kosten contact opgenomen worden. Een kennismakingsgesprek duurt ongeveer een half uur en daarna is het mogelijk een afspraak te maken voor een intakegesprek.
Vergoedingen
Het is mogelijk dat ouders in de kosten voor remedial teaching tegemoet worden gekomen. Er zijn de volgende mogelijkheden:
- De kosten van remediale behandeling (dyslexie) worden door sommige zorgverzekeraars vergoed. Hiervoor kan de polis geraadpleegd worden of contact opgenomen worden met de zorgverzekeraar.
- De kosten van een orthodidactisch onderzoek worden soms vergoed door de gemeente. Er kan een verzoek ingediend worden bij de gemeente, afdeling Algemene Zaken.
- Er kan een beroep worden gedaan op de Algemene Bijstandswet. De behandelingskosten worden namelijk erkend als bijzondere noodzakelijke kosten van bestaan. Aan de hand van het Besluit Landelijke Draagkrachtcriteria wordt per geval gekeken of er bijzondere bijstand verleend kan worden.
- In sommige gevallen kan vergoeding verkregen worden vanuit het zorgbudget van scholen.
- Tot slot kan worden vermeld, dat de kosten van remedial teaching fiscaal
aftrekbaar zijn. Men dient dan wel uitdrukkelijk te spreken van "didacto-therapie": behandelingskosten door deskundigen met het oog op herstellen van dysfunctioneren van de hersenen. Een verwijzing door de huisarts is vaak nodig.
Verder geeft de Oudervereniging "Balans" nadere uitleg over bovengenoemde mogelijkheden op haar website onder het kopje "steunpunt dyslexie".
Een voorbeeld
Als Erik voor r.t.-lessen komt, zit hij in groep zes en heeft hij net een dyslexieverklaring gekregen. Het onderzoek is afgerond en zijn ouders vinden het nu echt tijd voor extra aandacht voor het lezen. De dyslexie blijkt hardnekkig. Het leestempo gaat daardoor alleen heel langzaam vooruit.
Erik krijgt door de extra hulp veel meer leesplezier, terwijl hij altijd erg tegen lezen op zag. Hij geniet en lacht bij elk prentenboek. Ook werken we in de extra lessen samen aan een leesmachine. Het is een vrolijk gekleurd "apparaat", gemaakt van een kartonnen doos. We hangen er rolletjes papier in met teksten erop, die je eruit kunt trekken. Ineens durft Erik wel zonder mijn hulp voor te lezen. Tijdens het sinterklaasfeest thuis leest hij de helft van zijn gedichten zelf voor. Dit is iets nieuws voor hem.
We werkten met creatieve opdrachten om negatieve gedachten, "ik kan niet goed genoeg lezen", om te buigen naar helpende gedachten, zoals: "ik heb mijn best gedaan en dan is het altijd goed".
Na verloop van tijd geeft Erik aan net als de betere lezers van zijn klas graag bij de kleuters te willen voorlezen. Na overleg met de groepsleerkrachten gaat het door! Het prentenboek wordt in de r.t.-les goed voorbereid en elke twee weken leest hij voor in de kleuterklas. Dankzij de extra ondersteuning redt Erik zich erg goed met zijn lezen.
Terug