Ouder- & kindbegeleiding

Terug

 
Voor wie?
Voor kinderen en ouders met…
* opvoedings- en omgangsvragen vanuit situaties van elke dag
*vragen over hoogsensitiviteit, hoogbegaafdheid of dyslexie
*vragen over school en opleiding
*problemen ontstaan in de tijd van zwangerschap en geboorte
*rouw om het verlies van dierbaren.
 
Gesprekken
Natuurlijk wordt er gepraat bij het begeleiden van een ouder en kind. Daarnaast is het mijn kwaliteit om aan te voelen wat nodig is voor een kind om beter in zijn vel te komen te zitten. Op een zachte manier reik ik daarbij mogelijkheden aan die het contact met het kind ondersteunen. Deze begeleiding is bruikbaar bij allerlei vragen!
 
Zelfreflektie
Coachen van ouders en kinderen geeft mij het meeste plezier, waar ik eraan bijdraag om hen hun eigen antwoorden te helpen vinden! Vaak geeft ้้n gesprek al resultaat. Het gebruik van visualisaties, kan een leuk en handig hulpmiddel zijn!
 
Werken met de natuur
Mensen met veel kennis over de natuur zijn bv. de Indianen. Veel volken hebben nog zulke wijze mensen die weten hoe je op een natuurlijke manier balans en vertrouwen in jezelf kunt blijven ervaren. In de opleiding tot kinderbegeleider heb ik geleerd hiermee met kinderen te werken. We kunnen bv. werken met een krachtdier of met de elementen aarde, water, lucht en vuur, maar ook met dromen of ontspannings- en grondingsoefeningen.
 
Ouders en kinderen:
Willen jullie praten over en oplossingen vinden voor alledaagse opvoedingsvragen, zoals omgaan met eten, naar bed brengen, televisiekijken of conflictjes thuis.
 
Ouders:
Zoeken jullie antwoorden op vragen of gevoelens die ontstaan zijn rond zwangerschap of geboorte?
Zoekt u liever een natuurlijke oplossing voor bepaalde opvoedingsvragen bv. rondom hooggevoeligheid en hoogbegaafdheid?
 
Werkwijze
We beginnen met een gesprek liefst met ouder en kind. We gaan samen kijken wat er speelt en wat nodig is op dit moment. Het kan zijn dat het over het leren gaat, maar het kan ook zijn dat er iets anders speelt wat aandacht nodig heeft, bv. een situatie in de klas of thuis die als onplezierig wordt ervaren. Het kan helpend zijn om hier samen naar te kijken en op te reflekteren. Het is voor mij steeds een uitdaging om het verhaal van kind en ouder ruimte te geven en zoveel mogelijk eigen oplossingen te laten ontdekken.
Na het intakegesprek bespreken we of verdere begeleiding wenselijk is en hoe die eruit gaat zien.
 
Ervaringen van Hannah, 48 jaar:
- “Er was iets anders nodig dan alleen de aanpak van school.”
- “Door onze gesprekken leerde ik scores op school in een realistisch perspektief te plaatsen.”
- “De hulp aan ons als ouders was ook om 'lezen' breder te zien: stripboeken en plaatjesboeken, dat is allemaal ๓๓k lezen. De aversie van mijn zoon naar boeken verdween daardoor.”
- “De erkenning als remedial teacher via de beroepsvereniging was voor mij belangrijk: 'die weet wat ze doet'."
- “Er is niet ้้n methode bij ้้n kind, niet ้้n oplossing bij ้้n vraag. Yvonnes kracht is te blijven kijken en aansluiten bij het kind en daarbij te putten uit haar grote gereedschapskist.”

Wat begeleiding uit ervaring op kan leveren:
Voor ouder en kind
• rust voor ouder en kind betreffende leer- en algemene vragen.
• Samen lezen/oefenen met je kind gaat beter
• Beter begrip voor de leerstijl en kwaliteiten van dit kind. Dit kan gelden voor het kind, de ouders of de leerkracht.
• Een verbetering van de communicatie tussen kind en ouder.
• Beter omgaan met dagelijkse opvoedingssituaties.
• Gevoelens die spelen rond zwangerschap en geboorte kunnen verwerkt worden, zodat je meer in je kracht komt te staan.
 
Voor het kind
• Plezier in het leren is weer terug.
• Negatieve overtuigingen over het eigen leren worden omgebogen tot positieve.
• Een kind ervaart weer meer levenslust
• Spanning rond schoolwerk neemt af, het kind voelt zich gesteund.
• Meer zelfvertrouwen
• Een verbetering van de leerprestaties
• Een duidelijker beeld van de mogelijkheden van een kind
 
Terug