Creatieve begeleiding

Terug

 
Voor wie?
Creatieve begeleiding is geschikt voor alle kinderen die meer zelfvertrouwen nodig hebben:
1. in alledaagse situaties
2. in contact met andere kinderen
3. bij het leren.

 
Door creatief te mogen zijn voel je meer ruimte en speelsheid in jezelf om beter met alledaagse situaties om te kunnen gaan. Hoe werkt dat dan?
 
Creativiteit
In het onderwijs wordt vaak veel gevraagd op kennisgebied. Dat wil zeggen: de linker hersenhelft, de logica, wordt flink aangesproken. Door ook de rechter hersenhelft aan te spreken, die veel meer een beroep doet op creativiteit en intuďtie, kan een kind een stukje balans in zijn/haar doen en laten terugvinden.
 
Balans
Dit gebeurt vaak eenvoudigweg, doordat ik kinderen ook eens de ruimte geef voor een een vrije tekening of schildering. Vooral voor gevoelige kinderen is creativiteit vaak juist een kwaliteit, die benut moet worden. En er is meer mogelijk…
 
Sociaal-emotioneel
Ook maak ik bij problemen op sociaal-emotioneel gebied gebruik van heel gerichte creatieve opdrachten. Dit is dan een fijn middel om (bijvoorbeeld) negatieve gedachten over jezelf of het eigen leren om te buigen tot positievere gedachten. Hierbij ondersteun ik het kind ook met onderdelen uit de sociale vaardigheidstraining en maak ik gebruik van de ontspanning die kinderen vaak ervaren in visualisaties. Ook kan een kind het verlies van een dierbare verwerken door creatief te werken op een manier die bij hem past. Een voorbeeld hiervan is tekenen en werken in een herinneringsboekje.
 
Ouders en kinderen kunnen het vrije schilderen ook samen beleven. Wie samen met zijn kind het plezier van vroeger in vrij schilderen weer wil ervaren, is heel welkom. Mogelijkheden hiervoor zijn te vinden op de site.

Terug